Pippi power på skolen

 
tirsdag D. 11. december 2018, kl. 15.01
Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt, siger Pippi. Og sådan er der måske flere, der tænker på gymnasiet efter i dag, hvor elever og lærere har haft mindset-dag med masser af positiv tænkning.
Af Mette Brandt-Petersen

Det er tirsdag formiddag på Mariagerfjord Gymnasium, og salen er fyldt med elever og lærere, der lytter til Anne Kirketerp. Hun er psykolog, ph.d. - eller "ph.d. i at sparke sig selv i røven", som hun selv formulerer det. Emnet er mindset, og hvordan man vender sin indstilling fra fx "ej, det kan jeg ikke finde ud af" til "det kan godt være, jeg ikke kan finde ud af det endnu, men så må jeg bare øve mig".

Anne Kirketerp gennemgår forskellige strategier til at vende de negative tanker til noget konstruktivt. Det handler blandt andet om at tage små skridt og succeser ad gangen, om at turde lave fejl og om at fokusere på sine styrker og interesser, der giver fornyet energi.

- Målet med mindset-dagen er at øge elevernes motivation og trivsel. De får en bevidsthed om, at de selv kan være med til at præge deres læring og hverdagen på gymnasiet gennem deres indstilling til dét at gå i skole, forklarer uddannelsesleder Malene Holt Johansen og fortsætter:

- Det er et fælles projekt, for både elever og lærere kan være med til at gøre en forskel. På den måde giver mindset-dagen os et fælles sprog, som vi fx kan henvise til i undervisningen.

Den rette indstilling

Efter oplægget er det tid til dagens første workshop, hvor alle skolens elever og lærere er inddelt i 55 forskellige grupper - på tværs af klasser. Det er et kæmpemæssigt gruppearbejde i Grønnegården, og med tuscher og gule post-its skal grupperne forklare henholdsvis "fixed mindset" og "growth mindset" og finde eksempler fra hverdagen på skolen.

Ved dagens anden workshop skal lærere og elever arbejde hver for sig. Mens lærerne lytter til Anne Kirketerp, der fortæller om trivsel og motivation, ser eleverne et klip fra tv-udsendelsen ”Drengene mod pigerne” fra Brønderslev Gymnasium. Med udgangspunkt i udsendelsen skal eleverne finde årsager til ”fixed mindset” og overveje, hvilke konsekvenser det kan have - både for den enkelte person og for omgivelserne.

- Det er da tankevækkende, at man kan sprede sin negativitet i klassen, hvis man kommer med en negativ indstilling til timen. Så vi vil da forsøge at være mere positive, så vi kan være med til at sprede positiv energi, lyder det fra Ellen og Melisa, der begge går i 2.c.

Og hvad så nu?

Ved dagens sidste workshop er lærere og elever igen samlet, og de skal nu se fremad. Snart høres en summen i Grønnegården af diskussionerne ved de forskellige borde: Hvad kan eleverne gøre for at arbejde positivt med skolen og det faglige? Hvad har de brug for fra lærerne? Og hvad har lærerne brug for fra eleverne?

Samtidig kommer der gang i tuscher og papir på bordene. Grupperne skal nemlig lave et udkast til et klistermærke med et budskab, der understreger den vigtigste pointe fra mindset-dagen.

Efterfølgende skal eleverne i 3.g (der ikke kunne være med til dagen på grund af SRP-skrivning) og lærerne stemme om det bedste klistermærke, der sendes til tryk. Vinderen bliver kåret ved gymnasiets juleafslutning torsdag d. 20/12, hvor den heldige gruppe får overrakt en præmie.

Herunder kan du se flere billeder fra mindset-dagen: 

MindsetMindsetMindsetMindsetMindset